18 oktober 2024
Het aantrekkelijke van het ontwerpen van scholen in België is dat locaties interessanter zijn, de functionele eisen hoger en de bouwtechniek flexibeler. Zo was de locatie in de voorstad van Brussel in onze ogen redelijk bizar. Een bestaande school was gehuisvest in een gammel fabrieksgebouw. Op het binnenterrein van het grote bouwblok stond ook nog een deels gerenoveerde Franstalige school met daarnaast een oud transformatorgebouw dat in gebruik was geweest als hondenkennel. De vraag was een Nederlandstalige school te ontwerpen met een door een muur van de Franstalige speelplaats afgescheiden buitenterrein. Daarbij kwam dat in België de buitenruimtes zeker tweemaal groter moeten zijn dan in Nederland en we al snel ruimte op het dak van het hoge compacte nieuwe schoolgebouw gingen zoeken. De eis om een groot deel ook nog te overdekken voor beschutting tegen regen en zon leidde tot het ontwerp van een aantal luifels die de verschillende bouwdelen met elkaar verbond. Tevens was er de prettige eis dat een school een multifunctionele eetzaal, een refter, zou moeten hebben die werd ondergebracht in het transformatorgebouw onder de speelzaal voor kleuters. In het interieur werd er vanwege de lage onderhoudskosten gepleit voor wanden van schoon beton of metselwerk, iets wat in Nederland nauwelijks denkbaar is. Ook was het een genoegen leuningen en kasten zelf te ontwerpen, niet gehinderd door eisen van standaardisatie. In het verleden werd Nederland door België vaak als gidsland gezien. Op het moment is eerder het omgekeerde het geval.
De opgave die we beschrijven heeft betrekking op Bassischool De Kriek in Schaarbeek.