13 september 2024
Daglicht bevordert leerprestaties dus toetreding van daglicht speelt een hoofdrol in onderwijsarchitectuur.
In de crisisperiode tussen 2008 en 2013 richtten Geurst & Schulze zich onder andere op nieuwe kansen in Vlaanderen. De achterstand in de bouw en het onderhoud van scholen resulteerde daar in een landelijk project ‘Scholen van Morgen’ voor de vernieuwing van de huisvesting van het onderwijs. Het lukte ons bureau via kleine competities om zes scholen te realiseren waarbij het gebouw voor Hoger Beroeps Onderwijs Verpleegkunde in Brugge de grootste was. Bij de ontwikkeling van het gebouwconcept en de gevels stond de toetreding van daglicht voorop. Het voorkomt dat er onnodig energie verspild wordt aan verlichting en het stimuleert dat de gebruikers zich prettig voelen. Het centrale open leercentrum op de eerste verdieping wordt van boven aangelicht door een vide en een sheddak. Het gefilterde daglicht zorgt voor een rustige sfeer die past bij de studiefunctie van de ruimte. Rondom het leercentrum zijn de lokalen gegroepeerd met optimale raamopeningen. Vanaf tafelhoogte is er per lokaal een breed venster bedacht dat voor een optimale daglichtopbrengst zorgt en waardoor de kunstmatige verlichting niet nodig is. Tevens biedt het de leerlingen een panorama op de groene omgeving. Bij de hoofdentree is er een groot overstek voorzien dat uitnodigt om binnen te komen en beschutting biedt in de pauzes tegen de regen. Tevens voorkomt het grote opwarming van het entreegebied.
Lees meer over dit project genaamd ZoWe Verpleegkunde Campus in Brugge.